Täytän pian kolmekymmentä ja sen vuoksi olen syksyn aikana
katsonut läheisimpien ystävieni kanssa itse valitsemiani kauhuelokuvia.
Aloitimme elokuussa ja katselmus loppuu pari päivää ennen h-hetkeä eli
halloweenia.
Katselmus sisältää kolmekymmentä elokuvaa ja se alkaa olla
loppusuoralla.
Sen kunniaksi järjestän pienen retken kauhuelokuvan historiaan.
KAUHUELOKUVAN VARHAISET VUODET
Kaikkien aikojen ensimmäisenä kauhuelokuvana pidetään
Georges Méliès’n vuonna 1896 tekemää lyhyttä mykkäfilmiä Le Manoir du diable. Elokuva kestää kokonaiset kaksi minuuttia ja
siinä esiintyy kummituksia, noitia, luurankoja sekä paholaiseksi muuttuva
lepakko.
Varhaiset kauhuelokuvat syntyivät Euroopassa ja ne hyödynsivät
paljon kirjallisia teoksia. Mary Shelleyn Frankensteinista tehtiin ensimmäinen elokuva jo 1910.
Yleisö eli tuolloin armotonta pula-aikaa. Kauhuelokuvien
hahmot ja tunnelmat vastasivat ihmisten todellisuutta, mutta kauhuelokuva
heijasteli yhä myös reilu vuosikymmen aiemmin päättyneen sodan traumoja.
Saksassa tehty Tohtori
Caligarin kabinetti (1920) teki kauhuelokuvasta viimein vakavasti otettavan
lajityypin. Caligarin lisäksi Saksassa tehtiin muun muassa vampyyrielokuva Nosferatu (1922), lajityypin ehdoton
klassikko.
Hollywood keskittyi tuolloin, mykkäelokuvan kultakaudella, komedioihin
eikä kauhuklassikoita vielä syntynyt Atlantin toisella puolen.
Kauhuelokuvan supervaltana on ehkä hieman yllättäen pidetty
myös Tanskaa, jossa tuotettiin 1900-luvun alussa paljon rikos- ja
kauhuelokuvia. Tanskalaisten elokuvien kuvausmenetelmät siirtyivät saksalaiseen
elokuvaan ja sitä kautta ne 1930-luvulla alkoivat vaikuttaa myös Hollywoodiin.
Äänielokuva mullisti elokuvamaailman ja vaikutti myös
kauhuelokuviin, joihin saatiin äänen avulla luotua aivan uusia ulottuvuuksia. Kauhuelokuva
alkoi menestyä myös Yhdysvalloissa ja Tod Browningin Dracula
– vanha vampyyri –elokuvan (1931) menestyksen myötä tuotantoyhtiö Universal
käytti ensimmäisen kerran termiä ’kauhuelokuva’.
Unversal menestyi kauhuelokuvien tuottajana niin hyvin, että
aiheesta kiinnostuivat lopulta muutkin tuotantoyhtiöt. Syntyivät muun muassa Tri Jekyl ja Mr. Hyde (1931),
ensimmäinen Oscarin voittanut kauhuelokuva sekä ensimmäinen laajaan levitykseen
päätynyt värillinen kauhuelokuva Vahakabinetin
arvoitus (1935).
VIIME VUOSISADAN PUOLIVÄLI
1940-luvulla elokuvantuotannossa näkyi maailmansodan
vaikutus. Hollywood-elokuva jakautui a- ja b-luokan elokuviin, joista kauhuelokuva kuului jälkimmäiseen. Kauhuelokuvien budjetit
olivat pieniä ja suuren tarjonnan vuoksi katsojamäärät vähäisiä. Britanniassa
kauhuelokuvat kiellettiin kokonaan. Ajateltiin, että sodassa on ihmisille tarpeeksi kauhua. Suuret yhtiöt keskittyivät kauhuelokuviin,
joista puuttuivat voimakkaat pelottavat elementit. Tällaisia olivat mm. Vuonna
1942 ilmestynyt Kissaihmiset sekä Dorian Grayn muotokuva vuodelta 1945.
Kauhuelokuvan seuraava suuri rynnistys koettiin
1950-luvulla. Tällä kertaa pelon taustalla olivat Korean sota, sitä edeltäneet
keskitysleirit sekä vuonna 1945 pudotetut ydinpommit. Kulutus lisääntyi ja ajan
teeman mukaan vanhat kauhuaiheet kaivettiin uudelleen esiin. Dracula ja
Frankenstein löysivät uudet katsojat, tällä kertaa hillityn mustavalkoisuuden
sijaan räikeissä väreissä. Kauhuelokuva vakiintui b-luokkaiseksi. Syntyi pieniä
elokuvastudioita, jotka tuottivat halpoja kauhuelokuvia. Yleisö koostui pääosin
teineistä, jotka muodostivat kauhuelokuvan uskollisen yleisön.
1950-luvulla syntyivät tieteiselokuvat, jotka veivät
katsojia kauhulta. Kylmä sota, ydinsodan uhka, Roswell sekä muut ufo-havainnot
ravistelivat ihmisiä.
Moni 1950-luvun kauhuelokuva hyödynsi kuitenkin taidokkaasti tieteiselokuvan elementtejä. Ydinsodan pelosta pulppusi skenaarioita, joissa säteilyn
synnyttämät valtavat hirviöt marssivat suurkaupunkeihin. Tunnetuin näistä
hirviöistä lienee Godzilla.
1960-luvun kauhuelokuvan keskeiseksi hahmoksi nousi Alfred
Hitchcock, jonka laajasta tuotannosta Psyko
(1960) ja Linnut (1963) ovat
selkeimmin kauhuelokuvia. Psyko loi
kauhuelokuvalle uudenlaisen maiseman. Gotiikka sai jäädä, sillä Hitchcock toi kauhun keskiöön tavallisen tienvarsimotellin
ja hirviöksi psykopaatin seksuaalimurhaajan. Linnuissa puolestaan eläimet kävivät ensimmäisen kerran tietoisesti
ihmisten kimppuun.
1960-luvulla syntyi muitakin klassikoita. Roman Polanskin Inho (1965) on mestarillinen psykologinen kauhuelokuva,
jonka päätähtenä loistaa Catherine Deneuve. George A. Romero ohjasi ensimmäisen
zombileffan Night of the living dead
(1968) ja Herschell Gordon Lewis teki varsin vaatimattoman elokuvan Blood Feast (1963), joka kuitenkin jäi
kauhuelokuvan historiaan varhaisena splatterinä.
KAUHU PALAA VALTAVIRTAAN
1970-luvulla kauhusta tuli jälleen valtavirtaa. 1968
ilmestynyt Rosemaryn painajainen
menestyi niin hyvin, että suuret elokuvayhtiöt ja kuuluisat näyttelijät
kiinnostuivat pitkän ajan jälkeen uudelleen kauhuelokuvista. Syntyi monia
laadukkaita kauhuelokuvia, kuten Manaaja
(1973), Tappajahai (1975), Carrie (1976) sekä Alien – kahdeksas matkustaja (1979).
Splatterit ja slasherit kehittyivät 1970-luvulla
tähänastiseen huippuunsa. Wes Cravenin
Viimeinen talo vasemmalla (1972), Tobe Hooperin Texasin moottorisahamurhaaja (1974) sekä John Carpenterin Halloween (1978) toivat valkokankaalle
kuvastoa, jossa veri virtasi ja kuvavirta oli raaempaa kuin milloinkaan ennen.
Cravenin elokuvaa seurasi joukko raiskaus ja kosto –elokuvia, joista tunnetuin
on I Spit on your grave (1978), joka
tunnetaan myös nimellä Naisen päivä.
Elokuva on kyseenalaisesti kuuluisa peräti 40 minuuttia kestävästä
raiskauskohtauksestaan.
1980-luvulla pinnalle nousivat todenteolla slasherit, joita
alettiin tehdä sarjatuotantona. Perjantai
13. (1980) oli taloudellinen menestys ja se sai lukuisia jatko-osia. Samoin
kävi Cravenin luomalle Painajainen Elm
Streetillä –elokuvalle (1984).
Jo 1970-luvulla markkinoille tullut VHS-nauhuri tarjosi
pienemmille elokuvayhtiöille mahdollisuuden levittää elokuvia, jotka eivät
päätyneet teattereihin sensuurin tai vaatimattoman budjetin vuoksi.
KOHTI NYKYAIKAA
1990-luvulla ihmiset olivat nähneet jo kaiken. Slashereita
oli tuotettu liikaa ja niiden teho alkoi hiipua. Psykologiset kauhuelokuvat
nousivat uudelleen tuotantoon. Yliluonnollisuus sai kyytiä ja tilalle astui
todellisuus. Vaarallinen suhde (1987),
Uhrilampaat (1991) ja Seitsemän (1995) ovat kaikki elokuvia,
joissa murhaajista tehtiin jälleen inhimillisiä, todellisia ihmisiä.
Kauhuelokuva palasi goottilaisiin maisemiin. Dracula (1992), Frankenstein (1994), Wolf
(1994) ja Muumio (1999) olivat kaikki
vanhan kierrätystä. Uusintaversioita tehtiin myös monista uudemmista
elokuvista. Aasialainen kauhu nousi suuren yleisön tietoisuuteen.
2000-luvun puolivälissä ilmestyi joukko raakoja ja paljon
rahaa tuottaneita elokuvia, tunnetuimpina Saw-
sekä Hostel-sarjat.
Tällä hetkellä vanhan kierrätys tuntuu edelleen olevan
vallitseva trendi mitä tulee kauhuelokuvaan. Uusi versio on lähivuosina tulossa
ainakin Carriesta ja Draculasta. Jopa kauhuelokuvan marginaaliin työnnetty I
Spit on your grave on filmattu uudelleen. Hiljattain kävin katsomassa myös uudistetun Evil Dead –klassikon.
Uusille kauhupätkille olisi kuitenkin kysyntää. Alkuvuonna
elokuvissa ollut Mama (2013) oli
ainakin Turussa pitkään ohjelmistossa, mikä kertoo jotain sen suosiosta. Uskon,
että (kuten aina epävarmoina aikoina) kauhuelokuville olisi tänäkin päivänä
tilausta.
Terveiseni suurille elokuvastudioille onkin seuraavanlainen:
Jättäkää klassikot rauhaan, uudisversio on äärimmäisen harvoin alkuperäistä
parempi. Palkatkaa käsikirjoittajia, joilla
on uusia ajatuksi. Se maksaa itsensä taatusti takaisin.
Me haluamme tuoretta
verta.
* * *
Lähteet:
Peter von Bagh: Salainen muisti - Elokuvan tarina (2009)
Juri Nummelin: Elokuvan lyhyt historia (2009)
wikipedia
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti