tiistai 24. helmikuuta 2015

Lavender Town Syndrome


Ennen kuin syvennyt sen pidemmin Lavender Townin creepypastaan ja sen taustoihin, suosittelen lämpimästi, että laitat tästä itsellesi soveliaan tausta musiikin päälle.



Taustaa


Muun muassa Lavender Townin syndroomaksi (Lavender Town Syndrome) kutsutaan sitä itsemurhien ja sairastumisten piikkiä, joka seurasi Pokémon Redin ja Greenin julkaisua Japanissa alkuvuodesta 1996.  Uhreina olivat tavallisesti 7 - 12-vuotiaat lapset.

Yksi tarina väittää, että nämä kuolemantapaukset ja sairastumiset olisivat tapahtuneet aina sen jälkeen, kun pelaaja pääsi pelissä Lavender Towniksi kutsutulle alueelle. Tuolloin pelin musiikki muuttui. Sen taajuus nousi tutkimusten mukaan tasolle jonka vain lapset kuulevat. Aikuisen kuuloalue on sille liian kapea.

Kuolemantapausten määrän kerrotaan nousseen jopa kahteensataan ja vielä useampi kärsi erilaisista oireista, kuten kovista päänsäryistä, unettomuudesta sekä verenvuodoista. Itsemurhan tehneet usein hirttäytyivät tai hyppäsivät alas korkealta. Joidenkin raportoitiin myös leikanneen irti raajojaan sekä tukehduttaneen itsensä työntämällä oman nyrkkinsä kurkkuunsa. Myöhemmin Lavender Townin taustamusiikkia muutettiin, mikä lopetti sekä pelaamista seuranneet itsemurhat että muut fyysiset oireet.

Tutkimukset


Asiaa tutkittiin aikanaan paljon. Muutamaa kuoleman välttänyttä lasta haastateltiin, mutta vastaukseksi saatiin vain huutoa. Lisäksi lapset alkoivat raapia raivokkaasti silmiään. Kun lapsille näytettiin pelikonsolia, nämä eivät reagoineet, mutta jos konsoliin laitettiin Pokémon Red tai Green, lapset alkoivat huutaa ja pyrkivät pois huoneesta. Tätä kautta tutkijat alkoivat yhdistää lasten häiriintyneen käytöksen peliin.

Tutkijat haastattelivat pelin tekijöitä, mutta eivät saaneet näistä mitään irti. Tekijät olivat pidättyviä ja vetosivat siihen, että läheskään kaikki peliä pelanneet lapset eivät ole sairastuneet. Kyseessä täytyi olla jonkinlainen massahysteria tai joukkoharha. Pelin pääohjelmoija kuitenkin vihjasi, että syynä lasten käytökseen voisi olla tietyillä pelialueilla soiva musiikki.

Tutkijat haastattelivat pelimusiikin säveltäjää, joka myönsi kuulleensa huhuja, mutta kiisti musiikin voivan aiheuttaa lasten käytöksen. Todistaakseen asian säveltäjä soitti koko teeman tutkijaryhmälle, joka ei tuntenut mitään outoa.

Seuraavaksi tutkijaryhmä otti tarkastelun alle lasten pelikokemukset. Pelitilastoja tarkastelemalla he huomasivat pian, että kuolleet ja sairastuneet lapset olivat itse asiassa pelanneet peliä varsin vähän. Lisäksi lapsilla oli kerättynä usein vain yksi tai kaksi Pokémonia. Näin lyhyellä peliajalla ei kukaan lapsista olisi voinut saavuttaa pelissä Lavender Towniksi kutsuttua aluetta.  Syyn lasten käytökseen täytyi siis löytyä jostain pelin varhaisemmasta vaiheesta, jostain, mitä tapahtui pelin ensimmäisten minuuttien aikana.

Tutkijat palasivat jälleen pelintekijöiden luo. Koettaessaan saada yhteyden kaikkiin ohjelmointiin osallistuneisiin, tutkijat huomasivat, että itse asiassa yksi ohjelmoijista, Chiro, oli tehnyt itsemurhan pian pelin ilmestymisen jälkeen.

Tämä varsin keskinkertainen koodari oli päässyt mukaan projektiin ystävänsä kautta, joka myös työskenteli pelin parissa. Chiro halusi tiettävästi tuoda peliin uudenlaisen Pokémonin, mutta muuta asiasta ei saatu irti, sillä ainoa Chiron tuntenut työntekijä tappoi itsensä jouduttuaan tutkijoiden kuulusteltavaksi.

Tutkijat olivat jälleen umpikujassa, mutta samalla kuolemantapausten määrä oli kääntynyt dramaattiseen laskuun. Alettiin epäillä, että kyse oli sitenkin massahysteriasta ja pelin suunniteltu takaisinveto peruttiin.

Sitten tutkijat saivat kirjeen.

Kirjeen oli kirjoittanut Chiro, ja sen sujautti tutkijalle kadulla laiha nainen.

Kirjeessä Chiro kertoi haaveestaan mullistaa koko peliala. Hän halusi tuoda Pokémon-peliin jotain ennennäkemätöntä. Hänellä oli idea, joka toteuttaminen olisi helppoa ja yksinkertaista. Se olisi mahdollista tehdä sillä koodilla, joka pelissä jo oli. Tämän vuoksi sitä olisi mahdotonta jälkikäteen jäljittää. Muuta kirje ei paljastanut.

Nyt tutkijat tiesivät, että salaisuus oli kätketty pelin alkupuolen koodiin, mutta sen löytäminen oli mahdotonta. Ainoastaan Chiron työparina työskennellyt ohjelmoija olisi voinut auttaa, mutta hänkin oli nyt kuollut.

Tutkijat menivät tapaamaan pelin pääohjelmoijaa. Tapaaminen tallentui nauhalle. Nauhalta käy ilmi, että pääohjelmoija tiesi jotain. Hän oli jopa vaatinut Chiroa tekemään pelin alkupuolelle muutoksen, joka oletettavasti johti kuolemantapauksiin. Tapaaminen päättyi kuitenkin kaikkien kuolemaan. Niin pääohjelmoija kuin tutkijatkin löydettiin ammuttuina. Nauhuri tallensi kaiken, mutta ei paljastanut tarkkoja yksityiskohtia tapahtumista.

Peli näytti tappavan kaikki, jotka sen kanssa olivat tekemisissä.

Tutkimukset lakkautettiin. Kaikki materiaali suljettiin laatikoihin ja vietiin varastoon. Kului kymmenen vuotta.

Tutkinnasta vastannut poliisi oli jo aikaa sitten jäänyt eläkkeelle, kun hän päätti uteliaisuuttaan käydä kaiken todistusaineiston vielä kerran läpi. Menetettyään vaimonsa ja poikansa onnettomuudessa hänellä oli ollut liikaa aikaa. Tutkiessaan jälleen tätä mysteeriksi jäänyttä tapausta, hän löysi pelin. Pokémon Red oli avattu, mutta alkuperäispakkauksessaan.

Tutkija kaivoi esiin poikansa vanhan Gameboyn ja käynnisti pelin.  Hän valitsi uuden pelin. Kaikki oli normaalia, hahmo kulki ympäriinsä pelimaailmassa, puhui äidilleen, meni ulos, alkoi kuljeskella nurmikolla.

Näyttö sammui.

Ja käynnistyi uudelleen.

Vihreällä taustalla oli mustia kirjaimia.

”Come follow me, come follow me, come follow me. I miss you dad, I miss you my husband.”

Näyttö sammui taas.

Ja kun se käynnistyi uudelleen peli oli jälleen käynnissä ja Oak-niminen hahmo ohjasi pelaajaa pois nurmelta.
- Seuraa minua, se sanoi.

Tutkija löydettiin vasta usean päivän kuluttua. Hän makasi kuolleena sammunut Gameboy vierellään.
  

Uskaltaako Pokémonia pelata?


Tarinaa ei ole todistettu oikeaksi, mutta jotain omituista Lavender Townissa silti on. Lavender Town on Pokémonien hautausmaa. Pelissä, jonka keskeisinä teemoina ovat ystävyys, hauskuus ja Pokémonien kerääminen, kuoleman ajatus tuntuu vieraalta. Pokémonit kyllä tuupertuvat taisteluissa, mutta peli antaa mielikuvan, että ne on mahdollista parantaa. Siksi todellisuus iskee voimalla.  Oikeasti Pokémonit kuolevat ja joutuvat hautausmaalle, Lavender Towniin.

Idea siitä, että on jotain, jonka vain lapset näkevät tai kuulevat, on kauhutarinaperinteessä tuttu. Lavender Townissa se on ääni, joka käskee lapsia tekemään mitä? Tappamaan itsensä? Sitä on aikuisen mahdotonta tietää.

Myöskään tietokonepelien jatkuva demonisointi on tuttua mediasta. Jokaisen koulusurman yhteydessä muistetaan kaivaa esiin mitä pelejä ja kuinka paljon surmaaja on pelannut. Pokémonien yhteydessä on kritisoitu paljon myös kaupallista ajatusta pokémoninen keräämisen pakosta ja kreatioinisteja tietysti riipii ajatus alati kehittyvistä Pokémoneista.

Lisäksi on olemassa yksi todellinen tapaus, jossa Pokémonin kerrotaan vahingoittaneen lapsia.
Vuonna 1997 yksi Pokémon-sarjan jakso aiheutti lasten parissa tajuttomuutta ja oksentelua, jopa veristä sellaista. The New York Times raportoi asiasta ja selittää sen johtuvan teknisistä seikoista. Kohtauksessa käytetään päällekkäin kahta tekniikkaa. Toinen, japaniksi ”paka-paka” , hyödyntää värikkäiden valojen välkettä ja sen on tarkoitus ilmentää jännitettä, toinen, ”flash”, taas  näyttää voimakkaan valonvälähdyksen. Tämä kohtaus ilmeisesti aiheutti kouristuksia ja oksentelua. Valo välkkyi taajuudella, joka voi olla syynä omituisille oireille, joita kohtauksessa käytetty punainen valo vielä stimuloi.

Totta tai ei, Pokémon Redin tappavaksi väitettyä koodia ei tiettävästi koskaan korjattu. Pokémon Red ja Green ovat yhä olemassa ja kenties juuri nytkin jossain joku nostalgiaan vajonnut käynnistää pelin ja astuu sille samalle nurmikolle, joka on tappanut niin monia.

Ehkä se olet juuri sinä.



Lähteet:


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti