Aavelaivaksi kutsutaan alusta, jolla ei ole kyydissään elävää
miehistöä. Aavelaiva voi olla puhtaasti tarua, kuten Lentävä hollantilainen tai todellinen hylky, joka on löydetty
ajelehtimasta mereltä vailla (elävää) miehistöä. Myös käytöstä poistettua,
muttei vielä romutettua alusta voidaan kutsua aavelaivaksi. Tässä jutussa
esittelen kolme todellista aavelaivaa.
Ourang Medan
S.S. Ourang Medan
oli aavelaiva, joka tarinan mukaan upposi Indonesian lähellä sen jälkeen, kun
sen koko miehistö oli kuollut erikoisissa olosuhteissa. Tarinan todenperäisyys
on kyseenalaistettu ja on epäilty, ettei koko alusta koskaan ollut edes
olemassa. Aavelaivoista puhuttaessa Ourang
Medan on kuitenkin legenda.
Lähteestä riippuen joko kesäkuussa 1947 tai helmikuussa 1948
kaksi amerikkalaisalusta, City of Baltimore ja Silver Star, poimivat hätäviestin
purjehtiessaan Malakansalmen tuntumassa. Viestin lähettäjänä oli hollantilainen
Ourang Medan ja se kuului näin:
”S.O.S. from Ourang Medan * * * we float. All officers including
Captain, dead in chartroom and on the bridge. Probably whole of crew dead * *
*.”
Tätä seurasi muutama satunnainen piste ja viiva, jotka eivät
merkinneet mitään.
Sitten: ”I die”.
Eikä muuta. Ourang
Medan vaikeni iäksi.
Silver Star
paikansi aluksen ja lähti apuun. Se löysi ilmeisen vahingoittumattoman aluksen,
joka kuitenkin oli ihmisruumiiden peitossa. Ruumiit retkottivat selällään,
jähmettyneet kasvot kääntyneinä kohti aurinkoa, suut auki ja silmät taivaalle
tuijottaen. Ruumiissa ei näkynyt väkivallan merkkejä. Myös alus vaikutti
vahingoittumattomalta.
Kukaan Ourang Medanin
miehistöstä ei ollut elossa.
Laivan kapteeni löytyi komentosillalta, muu miehistö makasi
pitkin alusta. Hätäviestin lähettäneen upseerin sormet lepäsivät yhä
lennättimellä.
Lähes välittömästi Silver
Starin miehistön astuttua laivaan ja todettua kaikki kuolleiksi, Ourang Medan syttyi tuleen.
Amerikkalaismiehistö pakeni laivasta ja vähän tämän jälkeen Ourang Medanin nähtiin räjähtävän ja
uppoavan.
Ourang Medanin
kohtalo on yhä arvoitus, mutta erilaisia teorioita on esitetty.
Aluksen on epäilty salakuljettaneen kemikaaleja. Meriveden
päästyä sisään laivan ruumaan, nämä kemikaalit olisivat reagoineet ja
kaasuuntuneet. Syntyneet myrkkykaasut olisivat sitten tappaneet miehistön joko
tukehduttamalla tai myrkyttämällä. Myöhemmin merivesi saattoi reagoida ruumassa
mahdollisesti olleen nitroglyseriinin kanssa aiheuttaen tulipalon ja
räjähdyksen, josta Silver Starin
miehistö raportoi. Alus on myös saattanut kuljettaa hermokaasua, joka koitui
miehistön kohtaloksi.
Toinen teoria esittää, että miehistön kuoleman syynä olisi
ollut huonosti vartioitu tai viallinen höyrykattila, josta vapautunut häkä
olisi tappanut miehistön. Myöhemmin höyrykattila saattoi sytyttää koko aluksen
tuleen ja aiheuttaa räjähdyksen.
Myös ufojen ja yliluonnollisten ilmiöiden syytä Ourang Medanin tuhoon on pohdittu.
Perusteluina on esitetty luonnollisen kuolinsyyn epäselvyys tai jopa
puuttuminen, kuolleiden kasvoilla olleet kauhistuneet ilmeet ja huhu, jonka
mukaan yksi kuolleista olisi osoittanut kohti tuntematonta vihollista.
Tapahtumien todenperäisyydestä kiistellään ja niistä on myös
kirjoitettu paljon. Ensimmäiset jutut ilmestyivät hollantilais-indonesialaisessa
sanomalehdessä helmi-maaliskuussa 1948.
Lehti julkaisi aiheesta kolmen osan juttusarjan, joka
poikkesi tässä esitetystä kertomuksesta.
Silver Starin nimeä
jutuissa ei mainita, mutta Ourang Medanin
löytymispaikka kerrotaan tarkasti. Juttusarjassa kerrotaan myös yhdestä
miehistön jäsenestä, jonka väitetään selviytyneen Ourang Medanin tuhosta. Lähetyssaarnaajat löysivät miehen Pokaakkun
atollilta, jossa mies teki kuolemaa. Ennen kuolemaansa mies kertoi
lähetyssaarnaajille Ourang Medanin
kuljettaneen huonosti pakattua rikkihappoa, jonka kaasuja vapautui rikkinäisistä
säiliöistä. Nämä myrkylliset kaasut
tappoivat miehistön. Miehen mukaan Ourang Medan oli ollut matkalla
nimettömästä kiinalaissatamasta Costa Ricaan ja se pyrki kaikin keinon
välttelemään virallisia tahoja. Tämän kerrottuaan miehistön viimeinen jäsen,
nimettömäksi jäävä saksalaismies, kuoli.
On epäselvää, oliko Ourang
Medania todellisuudessa koskaan edes olemassa. Aluksen tiedot puuttuvat
Lloyd’s Shipping Register- nimisestä laivojen luokituslaitoksen rekisteristä. Ourang Medan –nimisestä aluksesta ei
löydy mainintaa minkään maan rekisteristä, ei edes Hollannin, jonka lipun alla
se tiettävästi seilasi. Lisäksi kaikenlainen tieto aluksen rakennusvaiheista ja
historiasta puuttuu. Myöskään onnettomuudesta tai sen tutkinnasta ei ole
löydetty raportteja. Jo pelkästään aluksen kuljettama lasti on ollut niin
vaarallista, että siitä olisi tuohonkin aikaan tehty tarkat kirjaukset ellei
kyse sitten todella ollut salakuljetuksesta.
S.S. Ourang Medan
lepää ikuisesti Tyynen valtameren pohjassa, lähellä Indonesian rannikkoa ja sen
hylky kätkee sisäänsä kammottavan salaisuuden.
Lähteet:
Mary Celeste
Marraskuun alkupuolella 1872 kuunari Mary Celeste aloitti purjehduksensa New Yorkista Genovaan. Mukanaan
sillä oli seitsenhenkinen miehistö, kapteeni sekä Briggsien perhe, isä äiti ja
kaksivuotias Sophia. Ruumassa matkasi 1701 tynnyrillistä spriitä (joissain
lähteissä puhutaan myös viinistä).
Noin kuukautta myöhemmin Mary
Celeste nähtiin purjehtimassa täysin purjein Portugalin rannikon
tuntumassa. Mary Celesten huomasi Dei Gratia –niminen alus, jonka
päällikkö tunsi hyvin Briggsien perheen. Hän tiesi, että Mary Celesten olisi jo pitänyt olla perillä Genovassa, mutta sen
sijaan Mary Celeste purjehti yhä
Atlantilla epävakaasti ja purjeet revenneinä.
Tarkkailtuaan alusta hetken Dei Gratian kapteeni lähetti kolme miestä tutkimaan alusta.
Saavuttuaan perille miehet huomasivat, että aluksen miehistö
oli kadonnut. Laiva vaikutti olevan hyvässä kunnossa, joskin se oli kastunut
sisältä. Mikään ei kuitenkaan viitannut siihen, että alus olisi jätetty
uppoamisvaaran vuoksi. Pelastusvene puuttui, samoin kuin aluksen
navigointilaitteet.
Yhdeksän spriitynnyriä oli tyhjänä ja laivan kaikki paperit
kadoksissa. Lokikirja oli kuitenkin jäljellä. Viimeinen merkintä oli tehty 25.
marraskuuta eikä merkinnässä mikään viitannut onnettomuuteen.
Mary Celesten
miehistön ja Briggsien kohtalo on yhä arvoitus. Katoamisen syyksi on ehdotettu
merirosvoja, myrskyä ja ruokamyrkytystä. Myös ufoja on tarjottu selitykseksi.
Miehistön jäsenten tavarat olivat tallella lukuun ottamatta kahden
saksalaisveljeksen tavaroita. Heidän epäiltiin murhanneen miehistön ja paenneen
pelastusveneellä. Todellisuudessa veljekset olivat menettäneet aikaisemmin
samana vuonna omaisuutensa haaksirikossa ja olivat nyt matkalla perheidensä
luokse.
Vaikka alus oli ehjä, oli sen keulassa molemmin puolin lähes
identtiset vauriot. Näiden vaurioiden syntyä ei ole saatu selvitettyä, mutta
asiassa epäiltiin vakuutuspetosta. Höyrylaivat olivat tuohon aikaan
syrjäyttämässä purjelaivat eikä ollut tavatonta, että purjelaivoja upotettiin
tai vahingoitettiin vakuutusrahojen toivossa.
Merirosvojen hyökkäystä vastaan puhuu se, että laivan
alkoholilasti oli lähes koskematon. Huonoa säätä on turha syyttää, sillä laiva oli
hyvässä kunnossa eivätkä muut samaa reittiä purjehtineet alukset olleet
raportoineet huonosta säästä. Myös tsunamia tai maanjäristystä on epäilty,
mutta myöskään sellaisia ei tuolloin oltu havaittu. Lisäksi koko miehistön katoaminen
edellyttäisi, että jokainen heistä olisi seissyt laivan kannella aallon
pyyhkäistessä aluksen yli. Tämä on hyvin epätodennäköistä.
Laivan ruumassa ollut alkoholi on saattanut aiheuttaa
tulipalon. Tällaisessa tapauksessa miehistö on luultavasti evakuoinut itsensä
pelastusveneeseen ja jättäytynyt köyden päähän laivasta seuraamaan tilannetta.
Jossain vaiheessa pelastusvene on kuitenkin mahdollisesti irronnut ja miehistö
on ajautunut liian kauas Mary Celestestä.
Huomio kiinnittyy myös siihen, miksi viinatynnyreistä
yhdeksän oli tyhjiä. Nämä yhdeksän tynnyriä olivat punaista tammea eivätkä
valkoista, kuten muut. Punainen tammi on puuna huokoisempaa ja päästää näin
ollen helpommin lävitseen höyryä. Pienikin kipinä, esimerkiksi tynnyreiden
yhteen hankautumisesta syntynyt, on saattanut yhdessä höyrystyneen alkoholin
kanssa aiheuttaa suuren räjähdyksen. Vaikka laiva oli löydettäessä ehjä eikä
räjähdystä ollut tapahtunut, on miehistö kuitenkin saattanut evakuoida itsensä
varmuuden vuoksi.
Tätä teoriaa vastaan sotii kuitenkin moni asia. Ensinnäkin
ruuma oli löydettäessä lukittu. Lastia purettaessa ei havaittu alkoholin hajua
eikä ruumassa ollut merkkejä vuotaneesta alkoholista. Lisäksi höyrystyminen
vaatii riittävän lämpötilan, eikä sellaisia olosuhteita ollut matkalla.
On myös mahdollista, että Mary
Celeste eksyi. Aluksen tiedetään poikenneen kurssilta väistääkseen myrskyä
ja tämän vuoksi kapteeni on saattanut olla epävarma laivan sijainnista. Myös Mary Celesten löytänyttä Dei Gratian miehistöä on epäilty
syylliseksi miehistön katoamiseen.
Mary Celesten
miehistö katosi ja vei mukanaan suuren salaisuuden. Katoamista seuranneen
vuoden alussa löydettiin Espanjan rannikolta kaksi pientä lauttaa, joista
toisella lepäsi neljä ja toisella yksi ruumis, joka oli kääritty Amerikan
lippuun. On epäilty, että nämä ruumiit olisivat kuuluneet Mary Celesten miehistön jäsenille, mutta ruumiiden henkilöllisyyttä
ei koskaan selvitetty.
Lähteet:
Carroll A. Deering
Carrol A. Deering
löydettiin ajelehtimasta Pohjois Carolinasta 1921. Sen miehistö oli kateissa ja
epäiltiin, että sen kohtaloksi olisi koitunut Bermudan kolmio.
Deering lähti
viimeiselle matkalleen elokuussa 1920 lastinaan hiiltä. Sen oli tarkoitus
purjehtia Norfolkista, Virginiasta Rio de Janeiroon, jonne se saapuikin 8. syyskuuta.
Deering jatkoi matkaansa joulukuun
alussa ja pysähtyi täydentämään varastojaan Barbadoksella. Yliperämiehen ja
kapteenin välillä ilmeni epäsopua. Yliperämiehen kuultiin jopa uhkailevan
kapteenia tämän selän takana, minkä vuoksi yliperämies pidätettiin, mutta jo
tammikuussa kapteeni armahti yliperämiehen ja purjehdus jatkui kohti Hampton
Roadsia.
Seuraavan kerran alus nähtiin Pohjois-Carolinassa tammikuun
lopulla 1921, kun se ohitti majakkalaivan. Majakkalaivan kapteeni kertoi
laihan, punahiuksisen miehen tervehtineen häntä ja kertoneen vierasmaalaisella
aksentilla, että alus oli menettänyt ankkurinsa. Kapteeni merkitsi asian ylös,
muttei voinut raportoida asiasta eteenpäin, sillä radio oli mykkä. Hän pani
merkille, että miehistö vaelsi laivan kannella, alueilla, jonne miehistöllä ei
tavallisesti ollut asiaa. Seuraavana päivänä Deering ohitti SS Lake Elon
–nimisen aluksen. Tämän viimeisen kohtaamisen perusteella on voitu päätellä Deeringin ajautuneen omituiselle
kurssille.
Tammikuun viimeisenä päivänä Deering nähtiin Cape Hatterasin rannikolla, alueella joka oli
tunnettu vaarallisuudestaan. Siellä haaksirikko ei ollut harvinaisuus ja myös Deering oli ajautunut karille. Sen runko
oli vaurioitunut ja purjeet märät. Tuolloin pelastusalukset yrittivät ottaa Deeringiä kiinni, mutta epäonnistuivat
huonon sään vuoksi. Lopulta alukseen päästiin käsiksi helmikuun alussa ja
välittömästi kävi selväksi, että se oli hylätty.
Deeringin lokikirja
ja navigointilaitteisto puutuivat ja miehistön henkilökohtaiset tavarat sekä
pelastusveneet olivat poissa. Ruokaa oli valmisteltu muutamaksi päiväksi ennen
laivan hylkäämistä. Rannikkovartiosto koetti pelastaa alusta turhaan. Lopulta Deering upotettiin maaliskuun alussa
dynamiitilla, sillä sen katsottiin olevan vaaraksi muille aluksille.
Miehistön katoamista alettiin tutkia. Alueella, jolla
miehistö oli kadonnut, oli hukkunut myös monia muita aluksia. Osa katoamisista
selittyi myrskyllä, muttei Deeringin
mysteeri. Erilaisia teorioita esitettiin ja varsinkin aluksi epäiltiin
katoamisen aiheuttajaksi ulkopuolista tahoa, erityisesti merirosvoja.
Todisteita tai epäiltyjä ei kuitenkaan löydetty.
Myös kapinaa epäiltiin. Erityisesti Barbadoksen tapahtumat
viittasivat siihen, etteivät kapteenin ja miehistön väliset suhteet laivalla
olleet kunnossa. Lisäksi majakkalaivaa tammikuussa tervehtinyt laiha,
punahiuksinen mies ei varmuudella ollut laivan kapteeni. Mitään varmoja
todisteita kapinastakaan ei kuitenkaan ole.
Alus seilasi myös Bermudan kolmion alueella ja monet ovat
halunneetkin selittää miehistön katoamista yliluonnollisilla tapahtumilla.
Viimeinen havainto miehistöstä ja laivan lopullinen upotuspaikka ovat kuitenkin
kaukana siitä alueesta, jota kutsutaan Bermudan kolmioksi.
Virallinen syy miehistön katoamiselle jäi selvittämättä.
Jälleen kerran meri kätkee syvyyksiinsä lopullisen totuuden.
Lähteet:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti